Terveydenhoidosta päättävien mielestä ihmisen hengellä näyttää olevan hintansa. Liikaa ei saa maksaa. Pitää säästä terveydenhoidossa, sairaankuljetuksessa, rokotusten määrässä, palveluiden nopeudessa sekä laadussa. Ihminen, erityisti tuottamattomiksi käyneet ikääntyneet henkilöt, jäävät terveyspalveluissa auttamatta kakkostilalle. Nuoriso ei välttämättä halua maksaa ikääntyneiden terveydenhoidosta ja hengissäpitämisestä. Nuoriso ja Diili-ikäiset eivät tajua tai arvosta asuvansa iäkkäiden taistellen ja rakentaen kunnostamassa vapaassa maassa. Tosi kaunis kiitos !
Terveydenhoidon keskittäminen suurempiin yksiköihin, samalla henkilökuntaa vähentämällä, johtaa apua tarvitsevien sairaiden  hoitopalvelujen heikentymiseen. Valtakunnallisen hätäkeskuksen sijoittaminen yhteen paikkaan on johtanut sairaankuljetuksen hidastumiseen. Paikallistuntemuksen puute hidastaa kuljetuksia ja aiheuttaa virheitä, jotka ovat johtaneet ihmishenkien menetyksiin. Apua tarvitsevia potilaita ei aina löydetä tarpeeksi nopeasti.
Kynnys ottaa potilaita kuljetukseen on noussut. Paineet sairaankuljetushenkilökunnan työlle kasvavat, koska vaaditaan “tarpeettomien” kuljetusten vähentämistä. Viivyttely potilaan kunnon selvittämisessä ja kyytiin ottamisessa ensiaputilanteessa voi saattaa potilaan tilan huononemiseen, jopa hengen menetykseen.
Jos sinulla on akuutti hätä, soita 112 hätänumeroon. Hätätilanteessa löydät myös käytännöllinen älypuhelinversio kännykästä. Jos haluat muutoin päästä lääkärin vastaanotolle kunnalliseen terveydenhoitoon, tilanne mutkistuu, mitä teet? Otan live esimerkin elävästä elämästä. Soitat Hatanpään terveyskeskuksen numeroon. Sieltä puhelinvastaaja ilmoittaa sinun olevan jonossa, jonotusnumerolla 9. Koska en halua jättää soittopyyntöä, jään jonottamaan. Kahdenkymmenen minuutin jälkeen pääset kertomaan vastaanottavalle terveydenhoitajalle ongelmastasi. Hän päättää hyväksytäänkö sinut potilasjonoon. Hienoa, minut otetaan vastaan, Jos et uskalla lähteä ajamaan omalla autoilla etkä pääse Nyssellä, ei auta muu kun tilaat Taksin. Saavut terveysaseman ilmoittautumiseen ja sinua neuvotaan istumaan ja odottamaan. Kulutat penkkiä melkein tunnin. Hienoa, sitten terveydenhoitaja kutsuu sinut huoneeseensa. Pienten tutkimusten jälkeen terveydenhoitaja toteaa sinun tarvitsevan ehdottomasti lääkärin hoitoa. Hän soittaa päivystävälle lääkärille ja kertoo ongelmasi. Potilas on valittanut mm. huimauksesta. Lääkäriä tapaamatta potilaalle määräätään lääkepurkin reseptin. Terveydenhoitaja kertoo hieman nolona, että määrätty lääke saattaa aiheuttaa huimausta, että silleen. No kiitän, kumarran ja lähden apteekkiin.
Tässä yhteydessä sinulle annetaan varsinainen lääkäriaika lähes kahden kuukauden päähän. Haluavatko katsoa silloin oletko vielä muonavahvuudessa.
Mitä tästä nykyterveydenhoito esimerkistä voidaan päätellä? Päivystävä lääkäri toimii kuten vakuutusyhtiöiden lääkärit, antaa armollisen päätöksensä näkemättä potilasta. Tarvitseeko kansalaisella olla pää kainalossa, ennen kuin hänen ongelmansa kiinnostavat yhteiskunnan ylläpitämää terveydenhoito järjestelmää?
Kansalaisten Hammashoidon taso on laskenut myös “kuin lehmän häntä”. Jonotus ajat ovat hätätäpauksia lukuun ottamatta käsittämättömän pitkiä. Voit tietysti mennä yksityiselle hammaslääkärille. Hinnan ero on onneksi kaventunut, verrattuna kunnalliseen hammashoitoon. Kuin “herran lahjana” tarjotaan toisinaan netin kautta nopeimmille erityisaikoja. Vanhemmat ikäluokat taitavat taas jäädä auttamatta toiseksi tässä kilpailuyhteiskunnan pelleilyssä. Kaikki eivät hallitse netin käyttöä.
Terveydenhoidon kustannusten halpuuttamiset eivät yksistään ole Soten syytä. Tämä väärästä asiasta tinkaaminen on jatkunut vuosia. Ihmishengen pelastamisen pitäisi olla ainoa tavoite. Kustannukset eivät siinä saisivat olla etusijalla.
Sairaiden kyydityksistä sairaaloiden välillä on tullut maan tapa. Sairasautokalustoa käytetään huonosta terveydenhoidon organisoinnista johtuen siirtokuljetuksiin, vaikka kalustolle olisi tärkeämpää tekemistä ensiaputyössä. Hiilijalanjäljen kasvattaminen, tässä kuljetusrallissa, on suunnittelussa jätetty huomioitta.
Oman maan kansalaisten, kansalaisten, jotka ovat tämän maan puolesta taistelleet ja elintason rakentaneet, auttaminen on ykkösasia. Vieraat, joiden pitäisi olla täällä vain käymässä, tulee saada vain toissijaista välttämätöntä palvelua. Katselin ko. terveysasemalla kun valkotakki lääkäri kantoi automaatilta kaakaota ja kahvia eräille “tilapäisasiakkaille”. Olisinkohan minä saanut vastaavaa palvelua, jos olisin pyytänyt? Pitää ensi kerralle testata.

 

 

( Kuvat Pisabay )

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Fill out this field
Fill out this field
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
You need to agree with the terms to proceed

Valikko