KÄPYKYLÄN MEININKIÄ

Edelliset Hallitukset ovat luvanneet hallitusohjelmissaan huomioida autoilijoidenkin asioita. On luvattu mm. parantaa tieverkostoa ja parantaa yksityisautoilijoiden asemaa myös, kulujen pitämistä kohtuullisella tasolla. Mihin ovat jääneet tositoimet, ”politiikan sanahelinäksi” kuten tavallista.  Sipilän hallituksen Liikenneministeri Berner huolehtinut lähinnä omasta näkyvyydestään. Ei päivääkään ilman ”hienoa” ideaa. Hän onnistui sotkemaan perusteellisesti mm. aiemmin hyvin toimineen Taksiliikenteen, ”kilpailutuksen riemulla”.
Tosi esimerkki muutaman vuoden takaa. Tapahtumapaikkana Tukholman Viking terminaali. Olimme matkalla hotellille, joka oli noin kolmen kilometrin päässä satamasta. Meidän Kruunumme eivät kelvanneet Takseille, koska matka oli liian lyhyt. Ei auttanut muuta kun lähteä apostolinkyydillä kipuamaan mäkeä ylös Södermalmille perse pitkällä. Että se siitä palvelusta.
Samantyylinen meininki on nyt myös rantautunut Suomeen, eri vivahtein, kiitos ihana vapaa taksi kulttuuri.
Uusi liikenneministeri Marin ei tee poikkeusta nykyisestä yksityisautoilun alasajoon tähtäävästä kulttuurista. Sitä ei edes yritetä peitellä. Vihervasuripolitiikka on yksituumaisesti lisäämässä rajoitteita ja kuluja, keskustalaisten peesatessa. On se kumma, että me teillä liikkujat jaksamme aina kääntää vastusajallemme ”toisen posken”. Uusin taikasana on ”Ilmastonmuutos”. Sen nimeen vannotaan kuin uskontoon, politiikassa ja mediassa.
Marin on muutoinkin jo hyvissä ajoin aloittanut Vappupuheiden pitämisen, lausumalla ”hienoja ” ideoita maamme työväestölle. Hän ei huomioi, että meillä on myös omat aivot, joilla pystymme huomioimaan realiteetit. Eivät näiden satu-unelmien loruilut saa sokaista tosiasiaa, kansalaiset ne lisämenot kuitenkin aina viime kädessä maksavat.
Taksien vapaa hinnoitelu on tuonut uuden keskustelun aiheen, hintakartelli epäilyn. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on aloittanut selvityksen taksien hintatietojen puutteista (mm. hintojen vertailtavuudesta) ja Kelan maksamien kuljetusten jakoperusteista. Ei ihmisten kuljetuksia ratkaista uber-takseilla. Itse käytän hyvin harvoin ko. kulkemistapaa. Sillonkin ainoa tilausnumero minulle on Taksi Tampere.

LIIKENNE SEKAISIN

Silloin kun paikkakunta ja valtion tasolla liikennesuunnittelu on ajokortittomien tai yksityisautoilua vastustavien vihervasurien käsissä,  päätetään yksityisautoilun alasajosta. Unohdetaan, että yksityisautoilijat pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Esimerkiksi Tampereen kaupunkialueella liikkuminen on saatettu sekaisin liikenne- ja rakennustoiminnan suunnittelemattomuudella. Voisi sanoa, että siihen ei ole edes paneuduttu.
Joustava ajan käyttö ja työtehtävien hoitaminen aiheuttavat ylimääräistä stressiä. Liikeyrityksille aiheutuu pitkäaikaista taloudellista haittaa ja kaikki eivät tästä talousahdingosta selviä. Tapahtuneesta on jo nyt selkeitä esimerkkejä, kun kauppaliikkeitä on jouduttu sulkemaan johtuen asiakaspulasta. Kuvitellaan, että keskusta-alueen liikkeisiin kävellään muutamasta parkkihallista. Varsinkin vanhukset ja liikuntarajoitteiset joutuvat kärsimään uudesta liikennepolitiikasta, autottomasta keskusta-alueesta.
Kuvitelma autottomasta kaupungin keskusta-alueesta on harhaa. Samaan piikkiin menevät myös kuvitelmat julkisen liikenteen kaikkivoipaisuudesta. Jo ennen ratikan tuloa bussiliikenteen kilpailutus on pidentänyt kauppa- ja työmatka-aikoja. Esitellyt suunnitelmat ratikkaliikenteen linjauksista ja järjestelyistä vain lisäävät kulkemisaikoja. Kotona oloajat lyhentyvät ja liikkumiseen pitää varata lisää aikaa. Ratikkavouhotuksesta vielä toteaisin. Kun periaatepäätös ratikkaliikenteen aloittamisesta tehtiin valtuutossa, tehtiin se koskien silloisia suunnitelmia. Millä valtuuksilla virkamiehet ja valtuutetut nyt vievät eteenpäin suunniteltuja laajennuksia. Milloin ja missä niistä on päätetty ?

TAHALLISTA HAITANTEKOA

Liikennesuunnittelun tulisi tähdätä kaikkien liikenteessä mukana olevien turvalliseen ja sujuvaan liikkumiseen paikasta A paikkaan B. Järjettömillä ylilyönneillä, kuten 30 km/h nopeusrajoituksilla sekä bussipysäkkien tukoksia aiheuttavalla sijoittelulla, hidastetaan liikenteen sujuvuutta. Alhaiset nopeusrajoitukset tai kulkuväylien portittaminen ja muut hidasteet eivät luo perusturvallisuutta. Kulkemisen portituspolitiikkaa harrastetaan esimerkiksi Tampereen Koivistonkylässä (kuva), jossa muutoinkin kotikylän raitilla ajo on kiitettävästi kriminalisoitu liikennemerkkiohjauksin.
Liikennepolitiikassa on totuttu vihervasemmiston kannattavan julkiseen liikenteeseen panostamista, unohtaen yksityisen ihmisen liikkumisen yksilölliset tarpeet. Erityisesti minua kummeksuttaa nyky Kokoomuksen hampaaton suhtautuminen liikennepolitiikkaan ja linjausten myötäily vihervasemmistoa peesaten. Tästä esimerkkinä vain Yhdyskuntalautakunnan toiminta.

 

LIIKENTEEN VAARANTAMISTA

Liikenteen päästöistä puhuvat jättävät huomiotta, että jatkuva jarruttelu ja kiihdyttäminen lisäävät päästöjä.  Peltipoliisit toisaalta vaarantavat liikenteen sujuvuutta, koska niiden seuraaminen johtaa nopeusmittarin kyttäämiseen, muun liikenteen ja oman ajotarkkailun kustannuksella. Peltipoliisien päätarkoitus näyttääkin olevan liikenneturvallisuuden lisäämisen sijaan, varoja kerääminen valtion pohjattomaan kirstuun.
Käytännössä, kun moni autoilija havaitsee peltipoliisin, hän jarruttaa reippaasti, jolloin nopeus putoaa huomattavasti alle tavoitellun 60 km/h nopeuden. Silloin saattaa pelti kolista. Mielestäni vanha 70 km/h nopeusrajoitus pitäisi palauttaa 60 km/h sijalle. Varsinkin valtateille, joissa nopeusrajoitetuissa risteyksissä poikittainen liikenne on usein vähäistä. Hyvät autoilijat. Kun olette siirtymässä päätieltä erkanemiskaistalle, sen ei pitäisi tarkoita nopeuden jarruttelua. Nämä tilanteet aiheuttavat toisten autoilijoiden verenpaineen nousua ja vaarallista kaahimista edellenne. Tästä seuraa vain peltiromua ja surua.
Autojen nopeusmittarien näytötarkkuuksissa on yllättävän suuria poikkeamia. Ei tarvitse kun verrata navigaattorin ja auton nopeusmittarien näyttöeroja. Nyt joku neropatti on esittänyt, että 1km/h nopeusrajoituksen ylityksestä pitäisi ryhtyä sakottamaan. Ei mitään rajaa…
Nykyautoilla, oli kysymyksessä vanha ruosteinen Toyota tai uuden karhea Bemari, pystytään ajamaan holtittomia ylinopeuksia. Kansalaisten pitäisi olla lain ja asetusten mukaan yhdenvertaisia. Autoliikenteessä tämä ei toteudu. Meillä on käytössä ns. kateuspykälä, jonka mukaan mm. nopeussakot maksetaan tulotason mukaan. Tämäkö on yhdenvertaista rangastuskäytäntöä, vaikka kumpikin ajopeli toimii yhtä tehokkaasti tappaen sivullisia osapuolia.

TASAPUOLISTA LIIKENNEVALVONTAA

Poliisi järjestää autoilijoiden tehotarkkailua sessioita suojatiekäyttäytymisestä melko usein. Kyttäpakusta käsin Poliisi suorittaa nykyisin ahkerasti myös alhaisten nopeuksien tarkkailua tietyillä sakkorysä alueilla. Kuitenkin pahimmat onnettomuudet tapahtuvat valtateillä, joilla nopeusvalvontaa todella tarvittaisiin. Poliisin resurssit on saatettu nykyisin rajallisiksi ja niitä suunnataan vääriin kohteisiin. Kohteiden tarkoituksena on sama kuin peltipoliiseilla, rahastus.
Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden tarkkailu on minimaalista, eikä virhemaksuja juurikaan kirjoiteta. Olen esittänyt (kaksi kertaa) kysymyksen Tampereen alueen poliisille. Kuinka monta huomautusta tai rikesakkoa suojateiden tarkkailujaksoina on jalankulkijoille ja polkupyöräilijöille annettu, vastauksia ei ole kuulunut. Poliisin työ on tärkeää yhteiskuntamme ylläpitämistyötä ja koska maksamme siitä, tulisi heidän myös antaa selkeää palautetta ja vastauksia kysyttäessä.
Liikenteessä on useita tekijöitä, joiden yhteiskäyttäytyminen kertoo osaammeko liikkua oikein. Arvoisat jalankulkijat. Opastakaa niitä lukuisia värisokeita kanssasisarianne suojatien ja liikennevalojen käytöstä. Kun ylimmäinen valo palaa (punainen), odotetaan. Vasta kun alimmainen jalankulkijan valo syttyy (vihreä), saa ylittää valoristeyksen. Sen lisäksi pitää aina katsoa vasemmalle ja oikealle, ennen kuin katu ylitetään. Kadun ylittämisturvallisuus on kaikkien osapuolten vastuulla. Tämä käytäntö pitää opettaa myös muksuillenne. Tässä työssä olisi myös koululaitoksella kohentamisen paikka.
Polkupyöräilijät, huomioikaa myös jalankulkijat. Kun väki purkautuu, yleensä ylitäydestä Nyssestä, älkää kaahiko avatun oven editse. Nopeusrajoitukset ja liikennesäännöt koskevat myös teitä. Mielestäni polkupyöräilijöille pitäisi asettaa 20 km/h nopeusrajoitus jalankulkijoiden suojaksi. Tämä koskee myös uutta pintakulttuuria, sähköpotkulautoja. Sähköpotkulaudoille pitäisi lisäksi säätää laki maksiminopeudesta ja asentaa niihin lakisääteinen nopeuden rajoitin. Eu:n kielteinen kannanotto ns. kevytautoista on perusteltu ja kannatettava. Harvoin nostan hattua ko. instanssin kannanotoille, nyt se on paikallaan.

KAUPUNGIN RAHASAMPO

Tampereen kaupungin talous on kuralla. Ei tarvitse olla kovinkaan pätevä talousnero huomatakseen syyn. Tässä on käynyt samoin kuin entiselle Huittisten Hullulle Miehelle, hän ”söi enemmän kuin tienasi”. Kaupunginhallituksen pitäisi nyt pidättäytyä uusista palveluista ja polkaista jarrua vanhojen palvelujen laajentamisen suhteen. Tämä toimintamalli ei valitettavasti näytä löytävän kannatusta valtuutettujen ja virkamiesten riveissä.
Yksi on kuitenkin varmaa. Pysäköintimaksut nousevat ja maanpäällisten pysäköintimahdollisuuksien määrä vähenee. Tästä kärsivät tavalliset kuluttajat ja varsinkin pienyrittäjät.
Pysäköintivirhemaksun saanut, on lainsuojaton. Lappuliisathan eivät tunnetusti tee virheitä. On turha mennä valittamaan, lopputulos on sama kuin löisit päätäsi seinään.
Liikennekulttuurissamme ja liikenteen suunnittelussa on paljon parannettavaa. Näistä asioista eivät kirjoittamisen aiheet lopu. Joten palaan varmasti myöhemmin astialle.

 

 

( Kuvat Wigipedia ja Omat otokset )

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Fill out this field
Fill out this field
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up