KULUTTAJA, VAALI OIKEUKSIASI

Kuluttaja joutuu ostopäätöksiä tehdessään ja tuotteita ostaessaan monenlaisten kysymyksen eteen. Ostopäätökseen vaikuttaa luonnollisesti hankittavan tuotteen ominaisuudet; hinta/laatusuhde, käyttötarkoitus, kestävyys, huolto- ja korjattavuus sekä takuuaika ja takuun toimivuus.

Tuoteseloste on dokumentti, johon tulisi aluksi syventyä tarkoin. Jos ostokynnys on ylittymässä, tuote tuntuu vielä harkinnanarvoiselta, selvitä saatko laitteen mukana selkokielisen käyttöohjeen. Käyttöohjeen tulisi olla esimerkiksi omalla äidinkielellä, jonka parhaiten hallitset. Minä vaadin aina suomenkielisen printatun käyttöohjeen. Tuotteen käyttäjä voi joutua vaikeuksiin, jos hän ei hallitse laitteen kaikkia ominaisuuksia. Tietämättömyys tuotteen ominaisuuksista voi johtaa myös käyttöturvallisuus riskeihin tai jopa vaaratilanteisiin.

Markkinoilla on monen tasoisia tuotteita. Hinta/laatusuhde on seuraava tarkasteltava seikka. Tuotteesta saattaa löytyä useamman hintaluokan vaihtoehtoja. Pidän tuotteen kestävyyttä ja käyttöikää tärkeänä kriteerinä. Näihin kysymyksiin voitte etsiä lisätietoa mm. somemaailmasta. Kannattaa tutustua toisten kuluttajien käyttökokemuksiin ja mielipiteisiin. Ostopäätöstä ei pidä silmät ummessa.

Tuotetakuu on tärkeä osa kuluttajan suojaa. Takuuaikana rikkoutuneen laitteen tilalle sinulle annetaan hyvin usein uusi vastaava laite. Tämä siksi, koska maahantuojan ei kannata ryhtyä laitteen korjaustoimiin. Erityisesti elektroniikkalaitteissa joudut omalla ajalla ja kustannuksella korvaamaan laitteen sisällä olevat tiedostot ja päivitykset. Tässä tilanteessa ei hymy ole aina herkässä.

Tuotetakuun pahin ongelma on korvaavan laitteen takuuajan päättyminen alkuperäisen laitteen takuun päättyessä. Laitteen rikkoutuessa, tilalle saadun samanlaisen laitteen takuuaika onkin lyhempi kuin alkuperäisen laitteen. Tilalle saadun laitteen takuuajan tulisi olla sama kuin alkuperäisen laitteen. Tähän ongelmakenttään olisi kuluttajajärjestöjen pureuduttava. Kuluttajat “pyörittävät” yhteiskuntaa, joten panostetaan heidän oikeudenmukaiseen kohteluun.

 

Ohessa on joitakin esimerkkejä tuotteista, joiden tuoteselosteissa tai laadussa on tullut sanomista:

 

Sääasemassa on selkeästi kiertävä näyttö kolmelle (3) ulkoiselle lämpötila/kosteusanturille. Laitteen mukana tuli vain yksi anturi. Myyjä myönsi toimitusvirheen. Ostajalle kerrottiin puuttuvien anturien valmistus/tuontiongelmista. Hän olisi joutunut odottamaan toimitusta yli puoli vuotta. Myyjä toimi kuitenkin “oma-aloitteisesti” ja antoi muista laitepakkauksista puuttuvat anturit kohtuuhinnalla.

 

 

 

Käyttöohjeen käännös oli tehty heikkona suomenkielisenä versiona, eikä ohjeen käyttäjä pystyisi saamaan laitteesta tarvittavaa käyttöopastusta. Suomenkielinen ohjevihko oli nelisivuinen A5 kokoa oleva tuloste. Ohjeessa viitattiin mm. lisätietojen saamiseen sivulta 20. Myyjän mukaan täydellinen käyttöohje oli saatavissa vain englanninkielisenä nettiversiona.

 

 

 

Laitteessa oli pistokepaikka lisävarusteena saatavalle kuulokkeelle. Alkuperäisessä käyttöoppaassa ei ollut mitään mainintaa ko. kuulokkeesta tai sen teknisistä ominaisuuksista.

Tietojen konsultointi vaati ostajalta neljä käyntiä liikkeessä sekä sähköpostiviestintää. Ostaja purki kaupan.

 

 

 

 

 

Oheisia liimakkeita käytetään postimerkkeily harrastuksessa. Niillä liimataan postimerkit keräilykansioon. Ostaja reklamoi maahantuojalle liimakkeiden oleva pahasti käppyräisiä ja siksi hankalasti liimaukseen soveltujia. Maahantuoja ilmoitti, että ei pysty toimittamaan parempia. Ottakaa opiksi!

 

 

 

 


Alla oleva teksti on lähetetty 03.03.2022 alueen lehdille:

KULUTTAJA, VAALI OIKEUKSIASI
Kuluttaja joutuu ostopäätöksiä tehdessään ja tuotteita ostaessaan monenlaisten kysymyksen eteen. Ostopäätökseen vaikuttaa luonnollisesti hankittavan tuotteen ominaisuudet; hinta/laatusuhde, käyttötarkoitus, kestävyys, huolto- ja korjattavuus sekä takuuaika ja takuun toimivuus.
Tuoteseloste on dokumentti, johon tulisi aluksi syventyä tarkoin. Jos ostokynnys on ylittymässä, tuote tuntuu vielä harkinnanarvoiselta, selvitä vielä saatko laitteen mukana selkokielisen käyttöohjeen. Käyttöohjeen tulisi olla esimerkiksi omalla äidinkielellä, jonka parhaiten hallitset. Tuotteen käyttäjä voi joutua vaikeuksiin, jos hän ei hallitse kaikkia sen ominaisuuksia. Tietämättömyys tuotteen ominaisuuksista voi johtaa myös käyttöturvallisuus riskeihin tai jopa vaaratilanteisiin.
Markkinoilla on monen tasoisia tuotteita. Hinta/laatusuhde on seuraava tarkasteltava seikka. Tuotteesta saattaa löytyä useamman hintaluokan vaihtoehtoja. Pidän tuotteen kestävyyttä ja käyttöikää tärkeänä ostokriteerinä. Näihin kysymyksiin voitte etsiä lisätietoa mm. somemaailmasta. Kannattaa tutustua toisten kuluttajien käyttökokemuksiin ja mielipiteisiin. Ostopäätöstä ei pidä tehdä silmät ummessa.
Tuotetakuu on tärkeä osa kuluttajan suojaa. Takuuaikana rikkoutuneen sähköisen laitteen tilalle sinulle annetaan hyvin usein uusi vastaava laite. Tämä siksi, koska maahantuojan ei kannata ryhtyä laitteen korjaustoimiin. Erityisesti elektroniikkalaitteissa saatat joutua omalla ajalla ja kustannuksella korvaamaan laitteen sisällä olevat tiedostot ja päivitykset. Siinä tilanteessa ei hymy ole aina herkässä.
Tuotetakuun pahin ongelma on korvaavan laitteen takuuajan päättyminen alkuperäisen laitteen takuuajan päättyessä. Laitteen rikkoutuessa, tilalle saadun samanlaisen laitteen takuuaika onkin lyhempi kuin alkuperäisen laitteen. Tähän ongelmakenttään olisi kuluttajajärjestöjen pureuduttava. Kuluttajat ”pyörittävät” yhteiskuntaa, joten panostetaan heidän oikeudenmukaiseen kohteluun.
Markku Lehtinen, Tampere

Julkaistu Pirkkalainen lehdessä 16032022.

 

(kuvat omia otoksia)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Fill out this field
Fill out this field
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
You need to agree with the terms to proceed

Valikko