LIIKEKESKUS ASIAKKAIDEN EHDOILLA
Tampereen ja Pirkkalan rajalla, aivan Tampereen kyljessä, sijaitsee ostosmekka, Partolan ostoskeskusalue. Tällä alueella on lukuisia erialojen tavarataloja väljästi rakennettuna. Liikkumisen ja pysäköinnin voi suorittaa ongelmitta. Pysäköidessäsi auton, riittää kun muistaa aikarajat ja varmistaa parkkikellon toiminnan. Alueella on mm. Prisman ja CM ketjujen päivittäistavaratalot sekä Bauhaus, Motonet, Veska ja monen monta muuta isoa ja pienempää kauppaliikettä. Lisäksi alueella on lukuisia kahvi ja ruokapaikkoja moneen makuun.
Ratikkalinjan suunnittelussa pitäisi huomioida erityisesti alueella asioivien asiakkaiden tarpeet. Ratikkapysäkin käyttäjäystävällinen sijoittaminen joustavin kulkuyhteyksin. Henkilö- ja jakeluautoliikenne sekä muiden kulkumuotojen liikkumis- ja pysäköintimahdollisuudet tulee säilyttää nykyisellä tasolla. Alueelle ei kaivata maksullisia parkkipaikkoja- tai taloja.
Kaavaehdotuksessa näyttäisi ratikkalinjaus ja sen ylileveä viherkaista-alue pirstoavan tehokkaasti nykyisen toimivan pysäköintialueen. Ratikkalinjaus ei saisi olla liikennepoliittinen käsikassara, jolla tarkoituksellisesti haitataan muuta liikennettä. Ratikan yöterminaali tulisi sijoittaa ostoskeskusalueen ulkopuolelle.
Mitä näistä kaikista mullistuksista seuraa? Meidän tulisi puolustaa nykyistä väljää ja ympäristöystävällistä kauppaliikkeiden sijoittelua, joustavia liikenneyhteyksiä, maksuttomia pysäköintijärjestelyjä ja kohentaa Nysselinjojen toimivuutta. Edelleen nyt ja tulevaisuudessa joustavaa kumipyöräliikenne voittaa joustamattoman raideliikenteen.
Meidän jotka asiakkaina tuemme kauppaliikkeiden toiminta, tulisi vaatia tarkka selvitys siitä, mitä nämä poliittisesti virittyneet suunnittelijat aikovat tehdä Partolan ostoskeskusalueelle.
Markku Lehtinen, Tampere
(kuvat asemakaava ehdotuksista)
Julkaistu Aamulehdessä 23.06.2022.