MAKSAJIEN TARPEET TOISSIJAISIA
Lähetin 27.11. sähköpostikyselyn Härmälän ratikkalinjan suunnittelijoille, koska en päässyt 3.12. Härmälän koululla pidettyyn kuulemistilaisuuteen. Sain palvelupisteen kautta seuraavanlaisia vastauksia:
1.Kysymys. Rantaperkiön ja Partolan välille on merkitty kaksi ratikkapysäkkiä. Palvelevatko nämä kaksi pysäkkiä riittävästi teidän mielestänne Härmäläläisten, erityisesti ikäihmisten ja muiden jalankulkijoiden tarpeita ?
1.Vastaus. Nuolialantien ratikkapysäkkien lukumäärä ja sijainti on tarkkaan harkittu. Ratikkapysäkit on suunniteltu maankäytön painopistekohtiin, eli sinne, missä asutus on hyvin tiivistä ja työpaikkoja sekä kaupallisia ja julkisia palveluja on paljon. Pysäkkien määrään ja sijaintiin vaikuttavat maankäytön painopistekohtien lisäksi myös käytettävissä olevan katutilan tuomat rajoitukset.
Suunnittelun lähtökohtana on, että keskeisten palvelujen äärellä sekä kerrostalovaltaisella alueella asukasmäärä ja sitä kautta joukkoliikenteen kysyntä on suurempaa kuin pientalovaltaisella tai harvaan asutulla alueella. On selvää, että kaikki eivät asu ratikkapysäkin läheisyydessä ja sen takia osa matkoista kuljetaan jatkossakin busseilla suoraan keskustaan ja osa puolestaan liityntäliikenteenä ratikalle.
2.Kysymys. Mitkä bussilinjat kulkevat Nuolialantiellä ratikan valmistumisen jälkeen?
2.Vastaus. Bussiliikenteen linjastosuunnitelmaa tarkennetaan lähempänä ratikkaliikenteen käynnistymistä ja tämä tehdään yhdessä joukkoliikenteen käyttäjien kanssa. Tässä vaiheessa ei siis vielä pystytä tarkkaan sanomaan minkälainen tämä bussiliikenne tulee olemaan ratikan rinnalla, mutta vaikuttamismahdollisuus alueen asukkaille tulee aivan varmasti.
3.Kysymys. Pysähtyvätkö bussit vain ratikkapysäkeille ?
3.Vastaus. Busseilla ja Ratikoilla on omat pysäkkinsä.
Tässä kirjoituksessa ei kritisoida itsessään raitsikkaa, vaan miten sen reitit suunnitellaan. Kansalaisten kuulemistilaisuudet pitäisi järjestää ennen kuin reittien ja pysäkkien paikat piirretään suunnitelmiin. Olennaista on että käyttäjien mielipiteet huomioidaan toteutusvaiheessa.
Suunnittelutointa harrastellaan perinteiseen tapaan, piirustuslaudan takaa. Ratikkalinjan maksajien eriarvoisuus korostuu tässäkin tapauksessa. Erityisesti ikäihmiset sekä huonosti liikkumaan pääsevät jäävät joukkoliikennesuunnittelijoiden jalkoihin. Partolan kauppakeskittymä tulee olemaan seuraava liikenteen sumppu, valitettavasti.
Markku Lehtinen, Tampere
Lähetetty Pirkkalainenlehteen muokattuna 11122024.
Päivitetty 05.12.2024. Kuvat ovat omia otoksia tai sieppauksia.
Vastaan tarvittaessa vain suomenkielisiin kommentteihin. If necessary, I only respond to comments in Finnish.