Väestöhälyttimet ja niiden kuuluvuus taajama-alueella ovat heikentyneet. Tämä johtuu siitä, että taajamien laajentuessa hälyttimien määrä ei kasva samassa suhteessa. Tästä löytyy esimerkki mm. Tampereen alueella, Härmälästä, jossa asuinrakentaminen Pirkkalan rajalla on täydessä käynnissä. Hälytysääni ei kuulu edes Härmälänrantaan asti.
Maamme ja kansamme itsenäisyyden, turvallisuuden ja terveydenhuollon tukipilareina toimivat puolustusvoimat, poliisiorganisaatio sekä terveydenhuollosta vastaavat viranomaiset. Toimivaan terveydenhuoltojärjestelmään olennaisena osana kuuluu luotettava ja nopeatoiminen sairaankuljetusjärjestelmä sekä palo- ja pelastustoimi. Nämä elementit yhteen nivoutuen turvaavat kansalaisten turvallisuutta ja elämää todellisten katastrofitilanteiden sattuessa.
Puolustusvoiman ovat maamme itsenäisyyden selkäranka. Sarinin hallitus aikoo Korona ongelmaan vedoten siirtää maanpuolustukselle tärkeiden uusien hävittäjäkoneiden valintaprosessia. Päätös on läpinäkyvä, koska neuvotteluja voidaan käydä muutoinkin, sähköisesti. Käyväthän koululaisetkin netin välityksellä koulua. Koronatilanne sopii hyvin vihervasemmiston viivytystaktiikalle.
Puolustusvoimien toiminta perustuu ammattitaitoiseen nais- ja mies sotilaiden peruskoulutukseen ja riittävän vahvaan rauhanaikaiseen valmiusjoukkoon. Reserviläisten lisäkoulutusta pitäisi myös lisätä kunnon ylläpitämiseksi.
Tarvitaan jatkuvaa koulutusta uusien teknisten laitteiden, aseiden ja asejärjestelmien hallitsemiseksi.
Jokin aika sitten julkaistiin ”tutkimus”, jossa todettiin kansalaisten maanpuolustustahdon heikenneen. Tämän suuntaisilla tutkimuksilla tarkoitushakuisesti johdatetaan kansan mielipidettä ja heikennetään tahtoa itsenäisyytemme ylläpitämiseksi. Etunenässä media ja verovaroin ylläpidettävä radio- ja Tv-toiminta ovat valitettavasti osin mukana tässä sisäisessä myyräntyössä.
Tiedotusvälineiden ja toimittajien pitäisi tarkoin harkita sekä käyttää itsekritiikkiä, ennen kuin uutisoivat sisäiseen turvallisuuteemme liittyvistä asioista. Meillä ei toimi järjestelmä, joka puuttuisi ja toimisi tehokkaasti, jos sisäistä turvallisuutta, maanpuolustusta koskevia asioita uutisoidaan vastuuttomasti. Tuntuu siltä, että poliittisilla päättäjillä on lyhyt muisti ja heikko historiantuntemus. Ei tarvitse katsoa kovinkaan monta vuosikymmentä taaksepäin, kun isämme rämpivät itärajalla, heikko kalusto tukenaan. Oli kuitenkin taitoa, kuntoa ja halua silloin kun piti toimeen tarttua.
Poliisijärjestelmän pitäisi huolehtia kansalaisten turvallisuudesta rauhan aikana. Henkilökohtainen turvallisuus ja materiaalisten arvojen puolustaminen sekä rikostapauksissa puolueeton tutkintatyö, tulisi olla uskottavaa, luotettavaa ja oikeudenmukaista koskien henkirikoksia, talousrikoksia kuin vähäpätöisempiäkin rikoksia.
Poliittisilla puolueilla on ollut lähes laidasta laitaan pakkomielteinen tietoinen tai tiedonpuutteesta johtunut tarve heikentää Poliisin voimavaroja. Välillä (liki kymmenen vuoden aikana) on keskustelun sekoittamiseksi otettu ajatus vara/apupoliisi järjestelmän kehittämisestä, varsinaisten poliisien lisäksi ja avuksi. Joka kerta, tämä ajatus on jäänyt vähäisen keskustelun asteelle, vailla todellisia konkreettisia käytännön ratkaisuja. Poliisin toimenkuvan muuttuessa apuvoimia tarvittaisiin.
Käytännössä järjestelmä on joka kerta toiminut siten, että poliisien määrärahoista on tingitty ja suorittavien poliisien määrää on vähennetty tai tehtäväkuvia muutettu. Vastaavasti kalliisti palkattua päällystöä ei todellisuudessa ole vähennetty. Useiden rakenneuudistusten nimissä lakkautettiin vuoden 2013 lopulla Liikkuva poliisi. Tämä ja muut virhetoimenpiteet on tehty säästämisen varjolla, samalla vähentäen kansalaisten luottamusta ja uskottavuutta poliisijärjestelmän toimivuuteen.
Kaduilla ja julkisissa tiloissa suoritettava, kiinteillä ja nauhoittavilla valvontakameroilla suoritettava valvonta, valtakunnallisen kaikkia henkilöitä koskeva DNA- ja sormenjälkirekisteri tukevat poliisityötä ja oikeinkäytettynä suojaavat kansalaisten turvallisuutta. Maahanmuuttajilta nämä tunnisteet tulisi ottaa automaattisesti. Tämä koskee sormenjälkien ottamista luonnollisesti myös turisteina saapuvilta. Tätä käytäntöä noudatetaan jo useassa maassa.
Poliisien lisääminen ja näkyminen, jalkauttaminen vähentävät katuväkivalvontaa ja toivottavasti myös lisäävät kaduilla kiinnijoutumisen riskiä.
Uutisissa kerrotaan poliisien toisinaan käyttäneen työssään asetta pidätystilanteessa suojellessaan itseään, työtovereita tai muita läsnä olleita. Näistä tapahtumista kerrotaan mediassa usein tarpeettoman kärjekkäästi, syyllistäen poliisin toimet. Kansalaisten turvallisuutta suojellessaan poliisi joutuu herkästi sisäiseen tutkintaa ja hyllylle. Sisäisen tutkinnan pitäisi ensisijaisesti edistää ja tukea poliisin toimia, rikollisten suojelun sijasta.
Jokin aika sitten poliisi pidätti huumeveikon, joka puri pidätystilanteessa poliisia käteen. Pirkanmaan käräjäoikeus katsoi viisaudessaan, että kyseessä ei ollut virkamiehen väkivaltainen vastustaminen ja muutti syyttäjän esityksen tavalliseksi vastustamiseksi.
Poliisin tehtävänä on suojella itseään ja aseettomia kansalaisia. Jos pitää ampua kohti, niin silloin ammutaan. Onko parempi, että rikolliset ampuvat/tappavat poliiseja sekä suojattomia siviilejä?
Aamulehdessä ihmeteltiin, miksi poliisin Tietolähderekisteri ei toimi. Henkilöt, joilla on tietoa rikoksista tai rikollisista pitäisi rekisteröidä. Rekistereillä on paha tapa vuotaa tietoja. Itsesuojeluvaiston pitäisi kertoa miten menettelet joutumatta myöhemmin itse uhatuksi. Rikollisten parissa toimivia ”myyriä” pitää suojella ja taata heidän turvallisuutensa.
Jos jostain pitäisi vähentää väkeä niin poliisi ylimmästä johdosta. Niillä varoilla rahoitettaisiin poliisikunnan lisäämistä ja koulutusta. Poliisien määrän vähetessä kansalaisten turvattomuus lisääntyy. Rikolliset ainekset löytävät kyllä aseita, vaikka kuinka niiden saatavuutta rajoitettaisiin.
Edellisestä johtuen kansalaisten oikeutta saada myös itse puolustaa omaa ja perheen koskemattomuutta sekä omaisuuttaan tulee suhtautua myönteisemmin. Itsepuolustuksen kriminalisointi kynnystä pitää alentaa. Erityisesti maaseudulla poliisien rikospaikalle saapuminen voi kestää tuskastuttavan kauan. Odottaminen maksetaan liian usein ihmishengellä.
Tässä on pari esimerkkiä, jotka eivät tue luottamusta nykyistä oikeuslaitosta kohtaan. Murha tai tappotuomion saaneet päästetään vapauteen paljon ennen vankeustuomiossa määrättyä vapausajankohtaa. Liian helpoin perustein vangit päästetään lomanviettoon, joista toisinaan tuleekin ”tappolomia”. Nämäkö seikat kannustavat kansalaisia luottamaan oikeusjärjestelmään? Esimerkkinä oikeuden päätöksistä on Tuupovaaran kirkon tuhopoltto. Tuomio 2v 8kk ei vasta kansalaisten oikeustajua. Törkeä tuhotyö nimikekin on mielestäni kyseenalainen, koska kirkossa olisi saattanut olla myös ihmisiä. Murhapoltosta saatava ”kakku” olisi joidenkin mielestä ollut oikeudenmukaisempi.
Kansalaisten nopea avunsaanti liikenneonnettomuuksissa, sairaskohtauksissa ja rikosuhrien hoitamisessa vaatii nopeaa avun saantia. Pirkanmaan hätäkeskuksen toiminta lakkautettiin 11/2013 ja palvelut siirtyivät Porin hätäkeskusten hoidettavaksi. Tästä on seurannut Pirkanmaan alueella useita kuolemaan johtaneita tapauksia viivästyneen avunsaannin johdosta. Syynä ovat olleet mm. paikallistuntemuksen puute, virheelliset opastusohjeet potilaiden luokse.
Sairasautojen vähentämistä on esitetty kustannusten vähentämiseksi. Toisaalta järjettömien siirtokuljetusten määrä eri hoitolaitosten välillä on lisääntynyt. Tämä kuljetukset vähentävät sairaankuljetus resursseja todellisissa hätätapauksissa.
Ihmishenkien pelastamiseen liittyvät olennaisena osana myös vakinainen- ja vapaaehtoinen palokuntaorganisaatio. Kaluston kunnossapitäminen ja miehistön riittävyys törmäävät myös tällä sektorilla rahan riittämättömyyteen.
Sairaankuljetukset, tapahtuivat ne sitten auto- tai helikopterikuljetuksena, tukevat toisiaan. Kun ihmisen henki on vaarassa, ei pitäisi ajatella rahaa, vaan nopeutta, toimivuutta ja ihmishenkien pelastamista. Meidän tulee muistaa ja valmistautua tiedostamaa, että jollemme me itse auta itseämme, jäämme kärsimään seuraukset. Tätä silmällä pitäen meidän pitää kohdistaa rahavaroja oman maamme kansalaisten auttamiseen hädän hetkellä.
Viimeaikaiset tapahtumat Koronaepidemian liittyen ovat osoittaneet pahoja puutteita maamme valmiusjärjestelmässä. Materiaaliset valmiusvarastot, teknisten laitteiden puutteet ja -riittävyys sekä sairaanhoitohenkilökunnan suojautuminen ja kouluttautumisen lisätarve ovat tulleet selkeästi näkyviin. Näiden lisäksi meiltä puuttuu hätätilanteisiin tarvittava valtiollinen Ammattilaisten hoitama, ei poliittinen organisaatio.
(Kuvat ovat saksittuja otoksia)