Kirjoittaisin tästäkin otsikkoaiheesta paljon mielummin myönteistä, kuin kielteistä tekstiä. Toisaalta, kun on oppinut saamaan monessa kohteesta myös laadukasta ja kohtuuhintaista majoituspalvelua, ei voi olla puuttumatta niihin huonompiinkin esimerkkeihin. Tässä on erityisesti kyse Kuluttajansuojasta ja -oikeudesta.
Matkailun sanotaan avartavan. Tämä on tosi ja siinä on totuuden siemen. Oli kysymyksessä koti- tai ulkomaan matkailusta. Päätavoitteen tulisi olla elämysten etsiminen ja löytäminen, irtautumisen arjesta. Sen pitäisi antaa voimaa kestämään arjen harmautta sekä lisäämään tietämystä ympäröivästä maailmasta. Matkailun yhden osa-alueen muodostavat kylpylä- ja hotellipalvelut. Ts. haluaisin löytää levähdyspaikan, jotta jaksettaisiin taas jatkaa matkaa.
Tämä on tarina kertoo eräästä viime vuonna tehdystä Kylpylä käynnistä jo kauan palvelleeseen ja tunnettuun Suomalaiseen kylpylään.
Kun haluaa pois arjen harmaudesta, kaipaat vaihtelua ja rentoutusta. Ajattelimme ryhtyä tuumasta toimeen ja varasimme parin päivän kylpyläloman. Ei ajatuksena mikään huono vaihtoehto.
Sinun tulee kuitenkin varautua vastoinkäymisiin ja erityisesti hintatason huomattaviin nousuihin. Huoneiden hinnoissa on myös eroja. Jos haluat parkkipaikan sijasta katsella pientä järvenlahtea puiden lomasta, maksat siitä 10 € lisähintaa. Eläkeläinen, älä odota eläkeläisalennusta, se on lopetettu ja on mennyttä aikaa.
Jos satut saamaan huoneesi ennen kello 15:00, pitää olla positiivisesti yllättynyt. Siistijä henkilökunnan palkka kustannuksissa on haluttu luonnollisesti säästää, kohottaa katetta. Kun avaat huoneesi oven, sängyllä sinua odottavat tohvelit, hintaan 4,90 €/pari. Ennen ne ovat kuuluneet huoneen hintaan. Ei se mitään, omat tohvelit olivat mukana.
Baarikaapin tuotevalikoima on hyvin pelkistetty, hinnat eivät. Ei se mitään, eihän tänne olla ryyppäämään tultu. Kaappiin mahtuvat hyvin omat viileyttä vaativat Limsat ja Vissyt. Kun haluat säästää, sinun kannattaakin aina tuoda omat nestetuotteet ja pikkupurtavat tullessasi.
Harrasteita ja ruumiin kulttuuria (liikkumista) tulee harvoin harrastettua liikaa. Tässä kohteessa voit harrastaa mm. keilausta, siihen olemme myös tykästyneet. Tunnin keilankaato, osut tai et, piristää ja virkistää. Se sopii liikunnaksi ennen kylpylä osastolle siirtymistä. Eikä pidä ressaantua, vaikka pallot joskus menevät perille kourua pitkin, eivätkä keilat kaadu.
Keilapallon kanssa rehkimisen jälkeen yleensä jano yllättää ja kaipaa jotain suolaista purtavaa. Varmista kuitenkin ajoissa kuppilan aukiolo aika, sillä niitä on varsinkin keskellä viikkoa saatettu lyhentää tai sulkea arkipäiviksi kokonaan. Tuotteiden hintatasossa saatat yllättyä, sillä ne voivat hätyytellä ”Finnairin” hintatasoa.
Myyntipisteessä Limupullosta sai maksaa 5,40 € (0,5 litran pullo).
Ja sitten altaalle. Jos kaikki laitteet ovat käytössäsi, saat olla tyytyväinen. Osa laitteista saattaa olla suljettu, pois käytöstä. Suihkuhuoneen ja veden lämpöä on tosin saatettu edellisestä kerrasta muuttaa, laskea lähemmäksi uimahallitasoa.
Keskellä viikkoa altaalla saattaa olla vähän hiljaista, päät eivät paljon kolise. Hyvässä lykyssä sinulla saattaa olla ”henkilökohtainen” hengenpelastaja, kun muita asiakkaita ei ole läsnä.
Ilta Ravintolassa on hiljainen. Ruoka on laadukasta ja mutta myös hintavaa. Kohtasimme siellä tähän mennessä jälkkäriksi otetun Irkkukahvin kalleimman version. Jouduimme pulittamaan 12,10 €. Viihdytystoiminta ja esiintyjätaso lavalla ovat laskeneet ja parketilla on hiljaista, vain muisto entisestä menosta ja meiningistä.
Aamulla, hyvin levätyn yön jälkeen ensimmäinen havaintosi saattaa olla kurniva vatsa, nälästä. No eikun aamiaiselle. Kun syöt hyvän aamiaisen, päiväsi on pelastettu. Entäs sitten, kun Appelsiini mehu maistuu liian vesipitoiselta, munakokkeli on veteen tehtyä harmaata mömmöä, sinapit ja ketsupit joudut pyytämään erikseen henkilökunnalta. Kahvin kanssa löytyy kuivia keksejä. Mitäs luulette, saako näillä eväillä hyvän mielen ja mukavan lähdön uuteen päivään.
Asiakkaat toisinaan käyttäytyvät kuin pellossa. Otetaan täydet lautaset ruokaa, pieni osa näykitään ja valtaosa jätetään syömättä. Tämä minua hävettää asiakkaana. Minulle on muksuna opetettu, että otat sen määrän jonka aiot syödä. Tässä asiassa vanhempien tulisi esiintyä esimerkiksi nuorisolleen.
Paljon on puhuttu kotimaan matkailun puolesta, on syytäkin. Tavoitteissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Hotellit ja kylpylät vaihtavat tiuhaan tahtiin omistajaa. Hinnat nousevat lähes poikkeuksetta omistajan vaihdoksen yhteydessä. Palveluita saneerataan, henkilökuntaa vähennetään, rakennukset rapistuvat, katetta pitäisi saada lisää. Työilmapiiri kärsii ja työmotivaatio laskee. Miten tämä yhtälö voi tuottaa siedettäviä palveluita asiakkaille ?
Myönteisenä kerrottakoon, että ”naputukseni” jälkeen, meille annettiin aamiaislahjakortit ravintolaketjun Tamperelaiseen paikalliseen hotelliin. Siitä kaunis Kiitos henkilökunnalle.
(Kuvat; omia otoksia)